Met Pasen vallen ze extra op. De mensen die als scharrelkippen her en der het zaad der zingeving bij elkaar pikken. Zaad dat door de commerciële haantjes ruimschoots en ver van tevoren over de ontkerkelijkte hoogtijdagen is uitgestort. Hun folders bevruchten de markt en brengen een schijnvrucht van welbevinden, warmte en geborgenheid voort.
Haantjes kraaien victorie
Diezelfde haantjes kraaien victorie als ze zien dat er in de legfabrieken volop chocolade-eieren van de band rollen. Eieren als symbool van het leven. Chocola als opwekker van genot. Om de oppervlakkigheid van dit geheel te accentueren, worden de eieren én consument ingepakt. De eieren met kleurige folietjes en zilverpapiertjes. De consument met een verleidelijke glans. En de haantjes lopen extra voldaan rond wanneer er, uiteraard tegen meerprijs, ook nog eens nakomelingschap in de vorm van speelgoedkuikentjes uit de eieren kukelt.
Zijn naam is haas
Tja, dat is Pasen anno nu. Overconsumptie die een modderige, darmflora ontwortelende chocoladestroom op gang brengt.
De Paashaas moet de hele handel aan de man brengen. Langoor is de domme kracht van de uitbaters van het Paasfeest. Wezenloos huppelt hij met zijn mandje door het land. Maar als je het beest vraagt wie hem opdracht heeft gegeven voor deze inhoudsloze distributie, dan komt er geen woord uit. Zijn naam is haas en hij weet van niks.
De betekenis van Pasen
Maar de reclamemakers weten wel beter. Hoewel? Zouden ze weten dat het Paasfeest geen aards eierfeest is? Dat Jezus op Goede Vrijdag voor de zonden van de mens is gekruisigd en met Pasen door God is opgewekt uit de dood? Dat God ons deze Jezus aanbiedt? Jezus Christus het hemelse brood. Gezond, voedzaam, altijd ruim voldoende. Zo veel zelfs dat er naar hartenlust van kan worden uitgedeeld.
Weet ú het al?
Jezus is opgestaan en leeft!
Henk van Blijderveen
Antoon Goderis zegt
Henk, dan is de wereldse onzin in Vlaanderen nog iets “christelijker” dan bij jullie, hier nog geen paashazen, maar de (kerk)klokken van Rome…
Verder is alles een even grote commerciële onzin verworden, waarin de Geest helemaal zoek is…
Jan zegt
De mens laat zich helaas op alle niveaus toetakelen door de commercie. Reclame richt veel onheil aan, omdat ze mensen misleidende verwachtingen en verplichtingen opdringt, en hen meesleept in een vrije val naar bedwelmende verwarring.
Het geurspoor van de Paashaas is overal merkbaar aanwezig, tot aan de kansel en de kinder nevendiensten toe.
Daarom blijft het Woord vaak op grote afstand van het hart, omdat velen geen ooggetuige van Golgotha willen zijn.
Rob Alberts zegt
Voorbijgaand aan de dieper betekenis van deze dagen is men tegenwoordig meer en meer met de meubelboulevards bezig.
Met een van mijn collega’s stond ik even stil bij de betrekkelijkheid van onze kennis en de onverwachte consequenties van de toepassing van deze kennis.
Arrogant of nederig waar kiezen wij tegenwoordig voor?
Fijn weekend
en
vriendelijke groet